جلسه نوزدهم _ حقیقت شرعیه

جلسه نوزدهم _ حقیقت شرعیه

مرحوم آخوند چهار راه بیان کردند که دو مورد که بیان بود از حقیقت شرعیه و حقیقت لغویه و وضع تعینی و تعینی در نزد شارع و متشرعه است. اگر زمان استعمال را ندانیم دو راه کار اصاله تاخر استعمال و اصاله عند النقل وجود دارد.

نظام متعلق به افراد خاصی نیست

نظام متعلق به افراد خاصی نیست

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه سابقه #مدیریت کاندیداها برای...

جلسه هجدهم _ حقیقت شرعیه

جلسه هجدهم _ حقیقت شرعیه

برای تفصی و خلاصی از مجازیت 4 راه ارائه می دهند که اولی آن حقیقت شرعیه و دومین راه آن حقیقت لغویه است و آخوند خراسانی به تبیین این دو راه در این جلسه می پردازد.

جلسه هفدهم _ علامات حقیقت و مجاز

جلسه هفدهم _ علامات حقیقت و مجاز

علائم حقیقت سه امر است : 1-تبادر، 2- صحت حمل، 3- اطراد. اما فقط دو مورد اول مورد تایید بود.لفظ شش حالت دارد که اصل این است که معنای کلمه حقیقی باشد مگر قرینه ای در کار باشد. اما در مورد 5 مورد آن اصلی وجود ندارد و آنچه بیان شده استحسانی است و مورد قبول نیست.

جلسه یازدهم _ وضع حروف و بررسی معانی الفاظ

جلسه یازدهم _ وضع حروف و بررسی معانی الفاظ

یک وضع و یک موضوع له و یک مستعمل فیه و یک استعمال داریم.ایشان قائل هستند که وضع عام و موضوع له خاص تقریبا نداریم.صاحب کفایه اولین بار این بحث را ذیل بحث وضع مطرح کرده و از این به بعد به بحثی مستقل در اصول مطرح می شود.یک بحثی است که لفظ دو معنا دارد که معنای حقیقی و معنای مجازی دارد که تناسب دارند.

جلسه ششم _ وضع

جلسه ششم _ وضع

آخوند چند اشکال به تعریف مشهور وارد کرد از جمله به جای علم گفت صناعت.قواعدی که در طریق استنباط احکام هست یا مجتهد در مقام عمل به آن می‌رسد؛ را پوشش می‌دهد. میگوید حجیت ظن بنابر حکومت در باب انسداد است که در تعریف مشهور وارد نیست.تا این مرحله موضوع علم اصول،تعریف علم اصول و اقسام وضع مطرح گردیده است.

جلسه پنجم _ نقد تعریف مشهور بر علم اصول

جلسه پنجم _ نقد تعریف مشهور بر علم اصول

اولین نکته ای که اشاره کردیم؛ این بود که آیا اصول موضوع دارد یا خیر؟آخوند موضوع را تعریف کرده است به (موضوع کل علم ما یبحث فیه عن عوارض ذاتیه).آخوند به ادله اربعه دو اشکال می کند و عمده اشکال هم کلمه سنت است. آخوند برای اینکه بگوید نمی توان موضوع مشخص کرد یک تعریفی می آورد و بعد به نقد آن می پردازد.

جلسه چهارم _ موضوع علم اصول

جلسه چهارم _ موضوع علم اصول

بحثی که مطرح است در این رابطه این است که موضوع علم اصول چیست؟ مرحوم آخوند می گوید غرض و هدف اصلی آن علم را در نظر بگیرید. علم اصول هدفش این است که حجت برای حکم شرعی باشد(کلما یکون دلیلا علی حکم الشرعی). اگر موضوع را ادله اربعه بدانیم بحث حجیت خبر واحد داخل در تعریف نمی باشد که اشکال و جواب دارد.