این کتاب به معرفی سیره تبلیغی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله با تکیه بر آیات و روایات و بهرهگیری از تاریخ و زندگانی ایشان می پردازد.
در این اثر نگارنده در چهارده درس خواننده را همراه خود قدمبهقدم با جنبههای مختلف سیره تبلیغی آخرین پیامبر الهی آشنا گردانیده و شناخت تحلیلی خود را در اختیار او مینهد. شناختی که هر نوع خوانندهای متناسب با میزان توان خود از خرمن معارف نبوی خوشهچین خواهد داشت.
در درس اول بسان سایر تحقیقات سخن از کلیات بحث است که پس از مفهوم شناسی واژگان سیره و تبلیغ و دیگر اصطلاحات همسو مانند دعوت، ارشاد، پیشینه و اهمیت و جایگاه تبلیغ موردبررسی قرار میگیرد. تکمیلکننده این درس معرفی آثاری است که به تبلیغ و جایگاه آن در سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله توجه داشتهاند.
در درس دوم تا چهارم سخن از اهداف تبلیغی پیامبر صلی الله علیه و آله و بایدها و نبایدهای تبلیغ از نگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله به میان است که نویسنده تلاش دارد با بهرهگیری از آیات قرآن و روایات ائمه علیهم السلام ضمن تبیین اهداف حضرت از مسأله تبلیغ، بایدها و نبایدهای آن را نیز برای خواننده ترسیم کند. دعوت به توحید و هشدار به معاد در کنار تعلیم و تربیت و رهاسازی از بندها بهعنوان نمونههایی از اهداف تبلیغ پیامبر صلی الله علیه و آله در کنار بحث از صبر و بردباری، توکل، تواضع و ... در بایدها و نهی از تردید در دعوت به توحید و منت نگذاشتن در نبایدها گوشهای محتوای این سه فصل را تشکیل میدهد.
در درس پنجم بررسی موانع فراروی تبلیغ پیامبر صلی الله علیه و آله که در سه قسمت واکنشهای روحی، جسمی و اقتصادی گنجانیده شده است محور بحث هستند که نویسنده با استناد به آیات و روایات و شواهد تاریخی کوشیده است نمونههای عینی آن را معرفی نماید.
تلاش نویسنده در درس ششم آن است که بهرهگیری رسول خدا از ظرفیتهای تبلیغی را علیرغم تمام موانع پیش روی در اختیار مخاطب خویش قرار دهد. ظرفیتهایی که نمونه بارز آن در بهرهگیری از توان دیگران و کادر سازی تبلیغی مشاهده میشود.
محتوای درسهای هفتم تا نهم این کتاب گونههای تبلیغی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را به خود اختصاص داده است که نویسنده در هر درس یک محور از گونههای رفتاری، نوشتاری و گفتاری را مرکز ثقل قرار داده و با رصد مصادیق آن از تاریخ زندگانی حضرت، سیری از آنگونه را به مخاطب معرفی میکند.
شیوههای تبلیغی مهمترین نمود بحث تبلیغ است که نویسنده در درسهای دهم تا سیزدهم همت خود را بدان معطوف داشته تا ضمن ترسیم روشهای استفادهشده توسط پیامبر صلی الله علیه و آله نمونههای مصداقی آن را هم به بررسی نشیند. در راستای این هدف در درس دهم ابتدا شرایط موعظهگر و محتوای موعظه مورد کنکاش بوده است و سپس در درسهای بعدی روشهایی مانند روش بشارت و انذار و یادآوری نعمتها، اعطای بینش و آگاهی، تکریم شخصیتها و بیداری وجدان محور بحث قرار دارند که تلاش شده است ضمن نشان دادن شواهد و مصادیق آنها خواننده فهم مناسبی از این روشها و چگونگی بهرهگیری از آنها به دست آورد.
در درس چهاردهم روش تبلیغ هنری که با شیوه تشبیه و تمثیل، مقایسه و قصهگویی پیوند خورده است مطرح گردیده است. روشی که هرچند در ادامه روشهای قبلی است اما خود بحثی مستقل و جذاب است.
مشخصات عمومی | |
---|---|
شناسه محصول | ۳ |
عنوان | تفسیر موضوعی شناخت و تحلیل سیره تبلیغی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله |
دسته بندی | کتاب، درسی، تالیفات دکتر رفیعی |
مشخصات اصلی کتاب | |
شابک | 978-964-195-398-2 |
زبان | فارسی |
شماره کتابشناسی ملی | ۳۹۰۹۵۸۱ |
ناشر | مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی |
نویسنده | ناصر رفیعی محمدی |
مشخصات ظاهری کتاب | |
قطع | وزیری |
تعداد صفحات | ۳۱۲ |
نوع جلد | شومیز |
محتوای کتاب | |
موضوع | اسلام - تبلیغات |